A spanyol gyerekek nem lelkesednek a hitoktatásért, a 2008/2009-es tanévre vonatkozó adatok szerint. Míg az általános iskolások háromnegyede még látogatja az órákat, a középiskolásoknak már csak az 55%-a. A katolikus egyháznak előérzetei lehettek - hangosan tiltakoztak, amikor a kormány 2006-ban önkéntessé tette a hitoktatáson való részvételt, amely azóta csökkenő tendenciát mutat. Nem keresztény hitoktatáson a diákoknak az 1%-a vesz részt. www.secularism.org.uk/spanish-children-saying-no-to-re.html
Zürchben egy "vallás és kultúra" című, általánosan kötelező tantárgy váltotta a felekezeti hitoktatást. Bár sok baj van vele (sokan panaszkodnak arra, hogy a tanárok térítenek, a gyerekek pedig unatkoznak), az elméletben a kultúrális és vallási sajátosságok megértését, a tolerancia kialakítását és nem utolsó sorban az etikus cselekvésről és az értékekről való gondolkodást célzó tantárgyat a szabadgondolkodók szerint (akiket egyébként a tantárgy előkészítéséből kihagytak) meg kellene menteni. Egyrészt a tematika részévé kell tenni a vallásmentes etikus gondolkodást is, ugyanis nem csak a vallásos környezetben nevelkedő gyerekeket kell megszólítani, hanem azokat is (sokan vannak), akik vallás nélkül nőnek fel. Másrészt pedig meg kell határozni az oktatás célját - ez eddig nem történt, így a tanárok csak adatokat tanítottak ahelyett, hogy készségeket fejlesszenek, illetve azok, akik korábban hitoktatóként működtek, egyéb iránymutatás hiányában egyszerűen a régi, vallásos tanmenetet vitték tovább. blog.derbund.ch/mamablog/index.php/14956/wie-das-fach-religion-und-kultur-zu-retten-ware/