Sajátos megoldást találtak az Egyesült Államok katolikus püspökei a gyerekkorban papoktól szexuális erőszakot szenvedettek által indított kártérítési perek ellen: immár a hetedik egyházmegye csődöt jelentett, érdekes mód épp mielőtt elindultak volna az első kártérítést követelő polgári peres eljárások. Több mint 100 ilyen keresetet nyújtottak be Delaware Államban, miután két évre felfüggesztették az ügyek elévülését. A döntést az annapolisi püspök, Francis Malooly azzal indokolta, hogy anyagi lehetőségeik korlátozottak, és a csődeljárással lehetővé teszik, hogy minden áldozat igazságosan részesüljön a kártérítésből. A felperesek ügyvédje, Thomas Neuberger bírálta az eljárást, mondván, az egyházmegye el akarja kerülni a felelősségre vonást, és az idősebb vagy beteg áldozatok már nem számíthatnak igazságtételre.
Közben az ír katolikus egyház dicstelen közelebbi múltjáról a Ryan-bizottság által megkezdett feltárások után újabb vizsgálat zárult le. Az ügy lényegi részét a Magdolna nővérek című játékfilmből is ismerheti a nagyobb közönség: egyházi fenntartású bentlakásos intézetekben rendszert képezett a gyerekek és tízes éveikben járó lányok, fiúk kizsákmányolása, a gyermekmunka, a testi, lelki és szexuális abúzus. A mostani pápa a Hittani Kongregáció vezetőjeként még 2001-ben kiközösítés terhe mellett megtiltotta a püspököknek, hogy a rendőrséghez forduljanak, ha tudomást szereznek arról, hogy valamelyik papjuk szexuális erőszakot követ el. - Az exkommunikáción mint büntetésen persze elmosolyodik, aki nem hívő, de egy hívő számára ez az örök kárhozatot jelenti.
A Vatikán most, a pápa jövőre tervezett nagy-britanniai látogatása előtt azon gondolkodik, hogyan tudja megkönnyíteni az Anglikán Egyház tagjainak betérését. Az Anglikán Egyházat ugyanis a kettészakadás fenyegeti: konzervatívabb tagjai és papjai nem tudnak megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy nők és homoszexuálisok is pappá szenteltethetik magukat, és sokan inkább a katolicizmusba menekülnek ez elől. A Katolikus Egyház azt ajánlja az anglikánoknak, hogy saját liturgiájukat és papjaikat megtartva fogadja őket be, azzal a kikötéssel, hogy a katolikusok és az anglikánok továbbra is külön csoportot képeznek, és a katolikusok például nem vehetnek részt az anglikán misén. És persze el kell fogadniuk, hogy minden kérdésben a pápa a legfőbb instancia. - Persze ez is mutatja, a katolikus egyháznak milyen elképzelései vannak az ökuménéről: míg a protestánsok úgy gondolják, végső soron egyenértékű egyházak vannak, és a különbségek ellenére mindannyian keresztények, ez a pápának nem elég: szerinte egyedül az ő fennhatósága alatt lehet üdvözülni.
Miután újból engedélyezte a második vatikáni zsinaton megszüntetett régi latin liturgiát és visszafogadta az engedetlenségük miatt 1988-ban exkommunikált Pius-testvéreket (a holocausttagadó Williamsonnal együtt), velük is új tárgyalásokat nyitott a Vatikán, és teológiai síkra terelték a vitát, amely lényegében azon alapul, hogy a vezetőjük után "lefebvristáknak" is nevezett Pius-testvérek nem fogadják el az 1962-65 közötti vatikáni zsinaton hozott határozatokat. A tárgyalások zárt ajtók mögött zajlanak és a kilenc teológust minden külső befolyástól védeni szeretnék. A jól értesültek szerint három alapelv mentén tárgyalnak majd: a többek között az anyanyelvi misézést és a más felekezetekkel való párbeszédet lehetővé tevő második vatikáni zsinatot nem a múlttal való kenyértörésként értelmezik, a hittételekből nem lehet "mazsolázni" (azaz a katolicizmus egyes tanait elfogadni, másokat nem), végül a második vatikáni zsinat határozatainak a "betű szerinti" értelmezéséhez szeretnének visszatérni.