Néhány éve fontolgatják Ausztriában az etikaoktatás bevezetését, mégpedig a katolikus egyház kezdeményezésére, amelyet zavart, hogy a hittanból kiiratkozó gyerekeket a plusz szabadidő motivált erre (mármint szerintük). Volt is egy-két pilotprojekt erre, amelyet a vallásmentesek erősen bíráltak, mert miközben az a javaslat, hogy iskolai keretekben vitassanak meg az etikával kapcsolatos kéréseket (pl. mitől jó, rossz egy döntés, honnan jönnek értékeink, stb.), a gyakorlat lényegében úgy nézett ki, hogy a helyi hittantanár saját erkölcsi meggyőződését próbálta áthelyezni a gyerekek fejébe. Holott az etikaoktatást nem pótolja a hittan.
A bírálat úgy tűnik, mégis értő fülekre talált, mert a szövetségi oktatási miniszter, a szocialista Claudia Schmied, akinek terveit a vallásmentesek támogatják. Schmied ugyanis az etikát nem a hittan alternatívájaként, hanem mindenki számára kötelező, a hittantól teljesen elkülönülő filozófiai-etikai oktatást szeretne bevezetni. A vallásmentesek azonban attól tartanak, az egyházi lobbi a végsőkig és kitartóan fog ez ellen küzdeni és követelni, hogy hittannal kiváltható legyen az etikaoktatás. Pedig ez olyan, mintha lehetővé tennénk, hogy biológiaóra helyett kreacionizmusra járjanak a gyerekek.