Marcel Lefebvre-ék (akik közül Williams neve lett a leghíresebb/hírhedtebb) rehabilitása kapcsán felmerült, kit is tisztelnek ezek a vatikáni zsinatot elutasító papok X. Piusban. A német Spiegel most közöl egy összeállítást történelem-sorozatukban, itt: http://einestages.spiegel.de/static/topicalbumbackground/3636/in_unseliger_tradition.html
Pápai munkásságáról dióhéjban: átdolgoztatta a kánonjogog úgy, hogy beépíttette a pápai ex cathedra kijelentések tévedhetetlenségét; leszállította az első áldozás korát 12 évről 7-re; ő kötelezte a mezei hívőket, hogy sűrűbben áldozzanak (addig úgy évente egyszer, húsvétkor tették); indexre tette a Biblia és a szent szövegek tudományos megközelítését - 1910-től az 1960-as évekig a papoknak fel kellett esküdniük a "modernizmus ellen". Az állam és az egyház szétválasztását szabályozó 1905-ös törvény miatt megszakítota a kapcsolatokat Franciaországgal. A demokráciának nem örült, mert veszélyezteti az egyházi hierarchiát. Összeveszett Németországgal, mert a protestánsokat "Krisztus ellenségeinek" nevezte. Ennek ellenére boldoggá, majd szentté avatta őt a nácizmussal szembeni tisztázatlan viszonya miatt msotanában többet szereplő XII. Pius.
A német teológusok (a katolikusok) úgy látják, azzal, hogy XVI. Benedek visszafogadta X. Piusékat anélkül, hogy megkövetelte volna tőlük a második vatikáni zsinat határozatainak elfogadását, voltaképpen elárulta ezt a zsinatot. Számuka elfogadhatatlan megkédőjelezni állam és egyház szétválasztásának elvét és a lelkiismereti és vallásszabadságot, vagy a zsidókat istengyilkosnak nevezni. Ám azt is látják, hogy a pápa maga is megkérdőjelezi a zsinati határozatokat. Időközben számos ismertebb katolikus személyiség (köztük neves teológusok és Thomas Mann unokája) kiléptek az egyházból.
http://www.tagesanzeiger.ch/ausland/europa/Deutsche-Theologen-erheben-sich-gegen-ihren-Papst/story/19473143