Teréz anyáról már többen is leírták, hogy legendás altruizmusa azért inkább legenda, mint valóság. Aroup Chatterjee Mother Teresa: The Final Verdict (a könyv első néhány fejezete itt olvasható: http://www.meteorbooks.com/index.html) és Christopher Hitchens The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice című könyvei után most két kanadai kutató az etikai cselekvésre példákat keresve vizsgálta Teréz anya viselt dolgait. Serge Larivée, Genevieve Chenard és Carole Sénéchal elődjeikhez hasonlóan arra a megállapításra jutottak, hogy a begyűjtött milliárdokból kevés jutott el a nélkülözőkig, az Indiában bekövetkezett katasztrófák után imáit felajánlotta, pénzét nem, és a sürgősséggel lebonyolított boldoggá avatási eljárás során nem vették számba sem Teréz anya diktátorokkal ápolt, kissé megkérdőjelezhető természetű kapcsolatait, nem beszélve arról, hogy az eljárás során megkövetelt csoda (egy tbc-s nő meggyógyulása a tbc-ből és az ezzel összefüggésbe hozható petefészekciszták eltűnése) egészen hétköznapi orvosi kezelések eredménye volt.
Egy jót azért találtak Teréz anyában: kultusza sokakat inspirált valódi jótékonyságra.
http://www.sciencenewsline.com/articles/2013030107260007.html
http://www.welt.de/print/die_welt/vermischtes/article114205724/Mutter-Teresa-war-keine-Heilige.html